Het Domino Effect door het Verdwijnen van Bijen (Lezersbrief)
Geplaatst op 07.03.2008 om 00:48:30 uur | 1190 bekeken | Natuur & milieu | WWW.NIBURU.NL | print
De bijenvermindering is alarmerend. Meer zo omdat de oorzaak vooralsnog niet kan worden aangewezen..Er is een hypothese genoemd de "DominoTheorie" van Paul Ehrlich (Lynchpin Theory).
Deze gerenommeerde professor in de biologie zegt dat wij op een dag het milieu zo veranderd (lees "geweld aangedaan") zullen hebben dat één bepaalde soort uitsterft en dat dit de aanzet zal geven voor alle andere soorten op de planeet! Er zal een domino-effect ontstaan dat de meeste soorten op de planeet uitroeit eens dat de eerste-dominosteen-soort valt. Deze eerste uitstervende soort zal waarschijnlijk zo onschadelijk zijn als oceaanalgen, of honingbijen aldus Paul Ehrlich.
De imkers zitten met hun handen in het haar en hopen dat de biologen en wetenschappers dit raadsel kunnen verklaren. Niet dus.
Vele wetenschappers buigen zich weliswaar over dit netelige probleem en pijnigen hun grijze hersenmassa's om zo spoedig mogelijk een antwoord te vinden. Zij zien de ernst van de zaak in daar Einstein reeds gezegd zou hebben (onlangs stootte ik op een site waarbij bleek dat Einstein dit helemaal niet gezegd zou hebben, maar dat terzijde) dat als de bijen uitsterven de landbouw ook binnen 4 jaar het loodje legt.
En dit is een waarheid als een koe: bijen zijn inderdaad een meer dan onmisbare schakel in de landbouw en daarom wordt er geld gepompt in wetenschappelijk onderzoek wat ik op zich toejuich. Alleen betwijfel ik sterk (heb daar mijn redenen voor) of een eventuele onomstotelijke link tussen bijensterfte en UMTS-straling ooit de aandacht zal krijgen die het verdient. Of dat er ooit ruchtbaarheid zal gegeven worden aan het feit dat organische bijen wel goed gedijen en dus geen slachtoffer zijn van de Colony Collapse Disorder of CCD? Volgens mij wordt dit al gauw weggeschoffeld door de niet integere vakbroeders van Paul Ehrlich getuige diens boek "Betrayal of science and reason."
Paul Ehrlich is Professor Biologie aan de Stanford Universiteit en auteur van "The Population Bomb" waarin hij o.a. de oorzaken van voedseltekort"en de domino theorie beschrijft. In zijn recente boek "Betrayal of Science and Reason" of How Anti-Environmental Rhetoric Threatens Our Future keert hij zich tegen dissidente wetenschappers die de wetenschap opzettelijk vervalsen en zo de anti-milieubeweging en de politieke agenda van de gevestigde orde (lees: de anti-mileu lobby) steunen. Hij behandelt ook hier weer de mileuproblemen, biodiversiteit en dreigende voedseltekorten.
Link: Island Press.org
A. de Boeck