Angel-Wings
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Angel-Wings Spiritueel Paranormaal Forum

PortaalPortaal  IndexIndex  GalerijGalerij  Laatste afbeeldingenLaatste afbeeldingen  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  InloggenInloggen  

Winkelier moet fietsendief laten lopen

Ga naar beneden 
AuteurBericht
~*~AngelWings~*~
AngelWings
AngelWings
~*~AngelWings~*~

Aantal berichten : 840
Leeftijd : 57
Hobby's : Digitale beeldbewerking, lezen, dichten en schrijven
Humor : JAH!
Angel Wings : 17908
Reputatie : 0
Registration date : 11-03-08

Winkelier moet fietsendief laten lopen Empty
BerichtOnderwerp: Winkelier moet fietsendief laten lopen   Winkelier moet fietsendief laten lopen Empty4/4/2008, 11:22

Door HANNAH AEHLE RAYMOND BOERE
UTRECHT - Ondernemer Holleman van de Plusmarkt op het Utrechtse Smaragdplein begrijpt er niets meer van.

Fietsen bij Plusmarkt op het Smaragdplein. FOTO RUUD VOEST
Toont hij zijn goede wil door een fietsendief over te dragen aan de politie, krijgt hij te horen dat hij de man beter niet had kunnen aanhouden, omdat hij de dief niet op heterdaad betrapte. ,,Probeer maar eens een dief te betrappen. Dat lukt bijna niet.’’
De man die Holleman een paar maanden terug in zijn kraag vatte, had volgens de ondernemer een paar weken eerder een fiets van een werkneemster gestolen. ,,Dat was op onze camerabeelden duidelijk te zien. Maar we hadden hem niet op heterdaad betrapt.’’
Toen de man een paar weken later in de winkel kwam, werd hij herkend. Holleman vroeg of hij mee wilde komen naar zijn kantoor. De man gehoorzaamde en de ondernemer belde de politie. ,,Als die man niet de fietsendief was, zou ik hem een taart geven. Maar die agenten meenden hem ook te herkennen en namen hem mee naar het bureau.’’
Tot zijn stomme verbazing stond de vermeende dief een paar uur later weer bij hem in de winkel. Er zou volgens Holleman worden getwijfeld of hij de dief wel was. ,,Mij werd ook gezegd dat ik iemand niet moet aanhouden als die persoon niet op heterdaad werd betrapt. En daar baal ik nog het meest van. Het is erg frustrerend als je iemand niet mag aanhouden van wie je weet dat hij schuldig is.’’
Nog onbegrijpelijker is het voor Holleman dat dit gewoon in de wet staat. Alleen agenten mogen buiten heterdaad iemand aanhouden en alleen met toestemming van de officier van justitie. De politie bracht Holleman daarvan op de hoogte. De reden is dat advocaten anders bij een rechtszaak kunnen aanvoeren dat de dief onterecht is aangehouden. En dat zou erin kunnen resulteren dat de zaak wordt geseponeerd. ,,Als ik een winkeldief zie lopen, moet ik dus eerst de politie bellen. Voordat die er is, is die dief allang de winkel uit. Ik kan hem wel een winkelontzegging geven, maar daarmee is de zaak natuurlijk niet opgelost.’’
VVD-Kamerlid Fred Teeven trekt zich de ergernis van Holleman aan en gaat het probleem aankaarten bij de minister van Justitie. Volgens Teeven moet de overheid blij zijn met ondernemers die de helpende hand bieden om de veiligheid te vergroten. ,,De politie heeft veel te weinig capaciteit. We vragen de burger van alles om de politie te helpen. Dan moeten we mensen die initiatief tonen, niet demotiveren.’’
Teeven wil bijvoorbeeld dat iedereen een dief kan aanhouden. Ook als die persoon niet op heterdaad is betrapt, maar later wel terugkomt. Het zou niet moeten uitmaken of dat in een winkel, bij een woning of op een erf is. ,,Niet nog maanden later, maar wel een paar dagen na het plegen van het misdrijf.’’

Sleep Echt Nederlands zoiets bespottelijk toch?
Terug naar boven Ga naar beneden
https://angelsdream.actieforum.com

Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Angel-Wings :: Informatie & Nieuws-
Ga naar: