Vers vlees versus bewerkt vlees: Hier staat waarom dat uitmaakt
Auteur
Bericht
~*~AngelWings~*~ AngelWings
Aantal berichten : 840 Leeftijd : 57 Hobby's : Digitale beeldbewerking, lezen, dichten en schrijven Humor : JAH! Angel Wings : 17908 Reputatie : 0 Registration date : 11-03-08
Onderwerp: Vers vlees versus bewerkt vlees: Hier staat waarom dat uitmaakt 16/7/2011, 23:22
Bron:
Natural News
Gekoppelde categorieen Gezondheid, Voeding, Biologisch, Raw food, Veganisme, Vegetarisch
(NaturalNews | vertaling Pauline Fransen) Iedere 4 juli kauwen Amerikanen enorme hoeveelheden vlees weg. Een deel ervan is zelfs afkomstig van dieren. De rest komt uit fabrieken die stukjes en beetjes restvlees aan elkaar plakken, en chemische toevoegingen gebruiken om het eindproduct nog enigszins eetbaar te laten lijken. Daar komen hotdogs vandaan ... en worst, pepperoni en al het bewerkte vlees.
Als je deze 4 juli hotdogs eet, dan ben je bezig met een daad van voedingstirannie tegen je eigen lichaam. Dus als je vlees eet, eet dan vers vlees, niet bewerkt vlees. Hier is waarom:
Rood vlees versus bewerkt, voorverpakt vlees
Ontelbare wetenschappelijke studies hebben geconcludeerd dat het eten van rood vlees slecht voor je is. Maar in die studies hebben de onderzoekers steeds geen onderscheid gemaakt tussen bewerkt afvalvlees en tussen grasgevoed, biologisch scharrelrundvlees wat niet bewerkt wordt met chemicaliën. En daardoor werpen zij een donkere schaduw van twijfel over al het rode vlees, terwijl in werkelijkheid er een groot verschil is in de gezondheidseffecten van vers vlees tegenover bewerkt fabrieksvlees.
Zoals het gezondheidsrisico van het roken van sigaretten primair komt van de chemische toevoegingen, en niet zozeer van de tabak; komt het primaire gezondheidsrisico van het eten van rood vlees van de chemische toevoegingen, niet van het vlees zelf.
Dat is mijn conclusie na het lezen van tienduizenden nieuwskoppen, onderzoeksrapporten en -samenvattingen: Rood vlees kan om vele redenen bezwaarlijk zijn -- de ethiek van het houden van dieren in voedselfabrieken onder concentratiekampcondities, bijvoorbeeld -- maar als de focus ligt op de gezondheidseffecten van vlees moet geconcludeerd worden dat de chemicaliën het echte probleem zijn, en niet slechts het vlees. (Tenzij het vlees gevoed is met genetisch gemodificeerde maïs, in welk geval het vlees mogelijk biologisch giftig is, en dat is 95% van al het conventionele vlees [in de VS], dat je het even weet ...)
Waarom ik geen rood vlees eet
Ik eet trouwens geen rood vlees. Dat feit geeft dit artikel mogelijk nog meer impact, omdat het niet eens geschreven wordt door een routinematige roodvleeseter. (Ik heb een maand geleden wat biologisch scharrelrundvlees gegeten, maar ik kon er niet tegen. Niet mijn ding, schat!)
Vanuit een ethisch gezichtspunt, heb ik er persoonlijk geen behoefte aan om een bijdrage te leveren aan de manier waarom de vleesindustrie met vee omgaat, maar tegelijkertijd bepleit ik ook grasgevoed biologisch rundvlees tegenover mensen die om hun eigen redenen vlees willen blijven eten. Ik ben geen voedselnazi. Mensen kunnen eten wat ze willen -- ik help ze alleen om gezondere keuzes te maken, en al het bewijs dat ik gezien heb op dit punt overtuigt me dat het de toevoegingen in bewerkt vlees zijn die mensen doden, en niet de consumptie van vers vlees zelf.
Er is maar weinig natriumnitriet [E250] nodig, bijvoorbeeld, om het risico op alvleesklierkanker of darmkanker sterk te verhogen. En raad eens waar je dat chemische stofje vindt? Hotdogs, bacon, worst, pepperoni, ham, ingeblikte worst en zelfs in beef jerky. Het zit ook in de snelle maaltijdpakketjes voor kinderen, trouwens. Maar nooit in vers vlees.
Mensen die vers vlees eten vergiftigen hun lichaam niet met natriumnitriet. Noch met mononatrium glutaminaat (bacon, worst, beef jerky) noch met al die andere chemische toevoegingen die vaak aan vleesproducten worden toegevoegd. Dat is iets om aan te denken als je vlees wilt kopen. En vergeet niet dat tenzij het biologisch vlees is, dat het dan hoogst waarschijnlijk vervuild is met GMO's want koeien, varkens en kippen worden allemaal gevoed met genetisch gemodificeerde maïs en soja als onderdeel van hun voedselpatroon.
Als je dat spul eet pleeg je langzaam zelfmoord. Misschien niet eens zo langzaam, als ik er over nadenk.
Mensen die hun eigen boerderij-verse vlees eten zijn opmerkelijk gezond
Een interessante invalshoek hierin is dat mensen die boerderij-vers vlees eten gewoonlijk niet de chronische gezondheidsproblemen hebben van mensen die bewerkt fabrieksvlees kopen en eten. Het is de kwaliteit van het vlees die het verschil maakt. Ik ken mensen die hun eigen kippen, koeien en varkens eten, en die hebben een geweldige gezondheid! (Maar die zouden het niet aandurven om een GMO-vervuild varkensworstje uit de supermarkt te eten...)
Als onderzoek uitwijst dat er een verband is tussen "rood vlees" en bijvoorbeeld alvleesklierkanker, dan bedoelen ze bewerkt rood vlees met een scheut chemische toevoegingen. Daar worden wij nooit over verteld, want het gehele medische systeem is zo voedingsonkundig dat moderne medische onderzoekers niet eens enig kwalitatief verschil herkennen tussen LEVEND vlees en DOOD vlees -- noch tussen vers vlees versus bewerkt vlees. Voor hen is dat allemaal hetzelfde. Dus hun vragenlijsten vragen de deelnemers naar "vleesconsumptie" zonder onderscheid te maken tussen "vers" vlees versus bewerkt. Daarom krijgt al het vlees een slechte naam terwijl slechts bewerkt, GMO-vervuild vlees de boosdoener is.
Vlees vermijden is ook geen gegarandeerd gezonde strategie
Interessant genoeg, vlees vermijden maakt je niet automatisch gezonder. Terwijl ik persoonlijk een grotendeels op planten gebaseerd diëet volg dat rijks is aan supervoedsel en smoothies, heb ik ook behoorlijk wat zieke vegetariërs en veganisten ontmoet die bewerkt vegetarisch voedsel eten (pasta, witte rijst, fabrieksvoedsel, enz.) die ervoor zorgen dat ze eruit zien alsof ze zo aan ondervoeding komen te overlijden. Een alarmerend aantal vegetariërs, heb ik ontdekt, heeft een chronisch tekort aan omega-3 en vitamine B12. Ze zijn vegetariër geworden, maar hebben nooit geleerd om een op planten gebaseerd diëet op een gezonde manier uit te voeren.
(Veganisme, als het correct wordt uitgevoerd, is zonder twijfel het beste diëet voor een duurzame aarde, maar persoonlijk vind ik het onmogelijk om aan te houden, als iemand die op een ranch werkt en veel fysieke arbeid uitvoert iedere dag. Ik heb, om mijn werk kracht bij te zetten een klein beetje vis nodig, verse boereneieren, enkele Moxxor omega-3 en andere visoliën zoals die van Living Fuel. Over het geheel genomen, mijn diëet is voor ongeveer 95% op planten gebaseerd. Geen zuivel. Ik koop wel grasgevoede, scharrelvleesbotten voor mijn hond Roxy, die veel voordeel heeft van de voedzaamheid van het rauwe bot.)
Het echte antwoord is simpel:
De KWALITEIT van wat je eet doet er meer toe dan je denkt
Een vegatariër die op chips en cola light leeft, heeft een veel slechtere gezondheid dan een boer die boerderij-verse eieren eet en zijn eigen thuisgefokte biefstukken. Het gaat niet alleen om vlees tegenover geen vlees, het gaat om de kwaliteit van het voedsel (vlees of anderszins) dat jij kiest om op te eten.
Van een voedingsstandpunt alleen ben ik overtuigd dat het vermijden van chemische toevoegingen en GMO's veel belangrijker is dan slechts het vermijden van vlees.
En de ethiek achter vleeseten? Dat is een vraag voor een ander artikel.
Over de auteur: Mike Adams is een schrijver over natuurlijke gezondheid en een prijswinnend journalist met een sterke interesse in persoonlijke gezondheid, het milieu en de kracht van de natuur om ons allen te helpen gezond te worden. Hij is een veelschrijver en heeft duizenden artikelen, interviews, rapporten en consumentengidsen gepubliceerd, en beïnvloedt zo miljoenen levens over de hele wereld die uitzonderlijke gezondheidsvoordelen beleven door het lezen van deze arikelen. Adams is een vertrouwde, onafhankelijke journalist die geen geld of beloning krijgt voor het schrijven over de producten van andere bedrijven. In 2010 heeft Adams NaturalNews.TV opgericht een site voor het delen van filmpjes over natuurlijk leven die duizenden gebruikersfilmpjes bevat over voedsel, fitness, groen leven en meer. Hij heeft ook een milieuvriendelijke online winkel opgericht met de naam BetterLifeGoods.com dat de opbrengst gebruikt om consumentenactieprogramma's te ondersteunen. Hij is ook een opmerkelijk technologische pionier en heeft in 1993 een softwarebedrijf opgericht dat de HTML e-mailnieuwsbrief software ontwikkelde die momenteel de NaturalNews abonnementen stuurt. Adams is ook de uitvoerend directeur van de Consumer Wellness Center, een consumentenbelangengroep, en houdt van activiteiten in het buitenleven, natuurfotografie, Pilates en vechtsporttraining.
Bron: Natural News
Vers vlees versus bewerkt vlees: Hier staat waarom dat uitmaakt